Kihagyás

Denoising

from_to

Friss tartalom

Ez a tartalom a Blender 2.81-es vagy annál frissebb verziójához készült!

A cycles-el sokáig probléma volt a zaj és a "firefly"-ok. Ezeken a képen látható, hogy már egy egyszerű jelenetnél is könnyen előjöhet a zaj, és egy komplexebb, vagy kevésbé megvilágított jelenetnél garantált. Persze egy ideig bruteforce-olni is lehet a sample size, vagy a felbontás emelésével, de ez nagyon hamar napokig tartó renderidőhöz vezethet teljesen feleslegesen, és így sem garantál szép eredményt.

before_lowSample 128 sample - 31 s - GTX 1070

before_highSample 2048 sample - 484 s - GTX 1070

A Zaj

Mitől alakul ki a zaj egy jelenetben? A cycles egy raytracer rendermotor, ami leegyszerűsítve a valós fény útját közelíti. Mivel ez egy erősen számításintenzív folyamat, sok egyszerűsítést, és optimalizációt kell alkalmazni. Például ilyen optimalizáció, hogy n számú visszaverődés után a fénysugár visszaverődése nem lesz tovább számolva. Mivel nem kiszámítható, hogy melyik fénysugár hol szűnik meg, ezért lehetséges, hogy egy adott pixelre sokkal több fénysugár érkezik be, mint a mellette lévőre, ami zajként jelenik meg.

Firefly

A firefly a zajnak egy extrém formája. Legtöbbször fehér, vagy világos pontként jelenik meg a renderen, ha az adott pixelre nem értelmezhető a kiszámolt szín, vagy fényintenzitás. Könnyen előidézheti sok, vagy erős fény a jelenetben. A zajjal ellentétben a sample size emelésével általában több firefly jelenik meg.

A denoiser

Blenderben van a zaj és a firefly-ok ellen beépített denoiser. 2.81 óta ez egy compositing node-ként használható és egy elég kényelmes megoldást biztosít. Van még pár korlátja, de kevés olyan szituáció van, ahol nem érdemes bekapcsolni.

A denoiser bekapcsolása renderhez:

  • 1.lépés: Jobb oldalt keressük meg a view layer properties fület, és pipáljuk be a denoising data-t.step1_edited

  • 2.lépés: Felül válasszuk ki a compositing workspace-t.step2_edited

    Ha nincs felül compositing fül, a + gombra kattintva ki lehet választani a + → General → Compositing almenüben

  • 3.lépés: Pipáljuk be felül a Use Nodes-ot, és meg fog jelenni egy egyszerű node tree.step3_edited

  • 4.lépés: A sötétszürke terület felett tartva az egeret nyomjunk egy shift+a -t és válasszuk ki a filter → denoise -tstep4_edited

  • 5.lépés: A hozzáadott denoise node-ot kössük be a node tree-be, a következő módon:step5_edited

  • 6.lépés: Ha most újrarendereljük a képet, amikor elkészült renderen, le fog futni a denoiser.

Figyelem

Csak az elkészült renderen látszik a zajmentesítés, renderelés közben nem fog látszani!

after_lowSample 128 sample - 35 s - GTX 1070

after_highSample 2048 sample - 496 s - GTX 1070

Látható, hogy a korábban zajos 128 samples zajos képből egy már prezentálható képet csinál, 2048 sample-vel pedig egy hibátlan képet.

Megjegyzés

Ha realisztikus render a cél, érdemes kamerazajt utólag rárakni a képre, hogy valóságosabbnak érződjön.

Denoising bekapcsolása viewportban:

Csak Blender 2.9+

A viewport denoising csak a Blender 2.9-es, és annál újabb verziójával működik

Pipájuk be a Render properties → Sampling → Denoising → Viewport -ot, és hagyjuk automatikus-on. (Új NVidia videokártyákhoz az OptiX denoiser lesz használva, minden máshoz az open image denoiser)

+1step_edited

A viewport a denoiser bekapcsolása előtt és után

Mire lehet használni a denoisert:

  • Teszt renderhez, ha nem akarod megvárni a 30 perces rendert, csak egy közelítő képet akarsz, hogyan fog kinézni.
  • Végleges renderekhez, az utolsó pár zajos folt eltűntetéséhez.
  • Gyorsabb viewport előnézethez

Mire nem lehet használni a denoisert:

  • Animációhoz jelenleg nem az ideális megoldás, mivel minden képkockára máshogyan fut le a denoiser. Ebben a videóban bővebben ki van fejtve
Back to top