Kihagyás

Interfész - 1. rész

Friss tartalom

Ez a tartalom a Blender 2.8-as vagy annál frissebb verziójához készült!

A lecke hossza 31 percnyi videó + gyakorlás és feladatok ~1 óra

Ez az oktatóanyag Ferenczi Róbert Magyar Blender 2.8 Tutorial sorozat-ának első része alapján készült, azt kiegészítve a könnyebb kereshetőséget segítő linkekkel, a gyorsgombok gyűjteményével és néhány feladattal. Ha a leckével kapcsolatban bármi kérdésed vagy észrevételed lenne, írj a daniel.hegedus@schdesign.hu email címre, valamint ne felejtsd el like-olni a YouTube videót!

Használt jelölések

  • gyorsgombok: Ctrl + Alt + Q
  • menüpontok / eszközök nevei angolul: Grab
  • menüpontok / eszközök nevei magyarul: Mozgatás

Kezdőknek

Használati utasítás

Először nézzétek végig a videót, majd utána fussátok át a jegyzetet, és ellenőrizzétek, hogy mennyi tudás maradt meg. Próbáljátok meg begyakorolni a jelenet körbejárásának, és az alap transzformációknak a gyorsgombjait!

Felhasználói felület

picture

Panelek

Panelek átrendezése, törlése, új panel létrehozása

  • átrendezés → bal egérgomb bal a szélükre kattintva
  • törlés → jobb egérgomb, majd Join Area
  • létrehozás → jobb egérgomb, majd Split Area

Panelek tartalmának megváltoztatása

picture

Panelelrendezés lementése, alap panel-elrendezés visszatöltése

  • FileDefaultsSave Startup File
  • FileDefaultsLoad Factory Settings (Ettől még nem mentődik vissza ez alapbeállításnak, ahhoz újra a Save Startup File-ra kell nyomni)

Üzemmódok váltása (Workspace-ek)

picture

  • Layout → jelenet berendezéséhez
  • Modeling → Modellezés üzemmód, modellek szerkesztése
  • Sculpting → Szobrász üzemmód
  • UV Editing → UV-zás (testek 2D-be kiterítés)
  • Texture Paint → Textúra festés
  • Shading → Anyagok létrehozása (csomópont alapú)
  • Animation → Animáció szerkesztő üzemmód
  • Rendering → Renderek megtekintése
  • Compositing → 2D és 3D ötvözése
  • Scripting → Python-os programozási felület

Viewport nézet módjai

A viewport nézetek közt a Z gyorsgomb segítségével lehet váltani.

viewport)

  • Wireframe Wireframe – drótvázas nézet
  • Solid Solid – munka nézet
    • MatCap → jobban láthatóvá teszi bizonyos részeit
    • Cavity → élek kiemelése
    • Shadow → árnyékok
    • Shadeless → árnyalás nélkül látszódjon a textúra
  • LookDev LookDev – EEVEE engine alatt - PBR anyagokat mutat
  • Rendered Rendered – Render nézet
    • render engine váltás
    • EEVEE – gyorsabb
    • Cycles – fotorealisztikusabb, picit lassabb

Opcionális beállítás → kijelölt objektum körüli forgatás bekapcsolása/kikapcsolása

  • EditPreferencesNavigationOrbit Around Selection

Viewport irányítása

Ennek a fejezetnek ez az egyik legfontosabb része, ezt elengedhetetlen tudni a továbbiakban!

  • Objektum kijelöléseBal egérgomb
  • Nézet forgatásaKözépső egérgomb / gizmóval
  • Nézet oldalaztatása (pan) → Shift + Középső egérgomb
  • Zoomolás/nagyításKözépső egérgomb görgetése
  • Nézet átállítása a kijelölt objektumraNUM DEL warning (JEGYEZDMEG: ha gyanúsan nem megy a zoom, vagy elvesztél a jelenetben, akkor hasznos!)
  • Perspektivikus / Ortografikus üzemmód közti váltás → NUM 5
  • Oldalsó nézetek közti váltás → Alt + Középső egérgombbal nézet forgatása
    • ElölnézetNUM 1
    • Jobboldali nézetNUM 3
    • FelülnézetNUM 7
    • Auto Perspective kikapcsolása: EditPreferencesNavigationAuto Perspective (ezt nagyon érdemes kikapcsolni!)
  • Quad View (fixált elől-oldalt-felül és 3d nézet) → Alt + Ctrl + Q Quad View

Transzformációk

  • Toolbar eszközökkel
    • GrabMozgatás - gizmókra nyomva → tengelyeken mozgatás - kis lapra nyomva → síkban mozgatás
    • RotateForgatás - gizmókkal → adott tengely körül - fehér → nézőpontból átdögött tengely körül
    • Scale / CageÁtméretezés / Ketreccel nyújtás
    • Transzform gizmó → egyszerre a 3 transzformációhoz
  • Gyorsbillentyűkkel
    • minden transzformációra
    • GrabGMozgatás
      • X vagy Y vagy Z → csak az adott tengelyen
      • Shift + X vagy Shift + Y vagy Shift + Z → mozgatás az adott tengely kizárásával (síkban mozgatás)
    • RotateRForgatás
      • alapeset → nézőpontból átdöfött tengely körül
      • X vagy Y vagy Z → adott tengely körül
      • szabad forgatás R + R
    • ScaleSÁtméretezés
      • X vagy Y vagy Z → adott tengely körül
      • Shift + X/Y/Z → átméretezés az adott tengely kizárásával (síkban nyújtás)

Koordinátarendszerek

  • Globális - világ koordinátarendszer
  • Lokális - lokális, az objektumra vonatkozó koordináta rendszer

Objektum törlése

  • Deletekijelölt objektum törléseDelete vagy X

Haladóknak

Transzformációk resetelése → N-Panel N

  • Transzformációk menüpont
    • Location, Rotation, Scale (objektum eredeti helyéhez viszonyított)
    • (minden értéket váltó felületre működő parancsok)
      • Mező alapértékre állítása → felettük Backspace-t nyomva
      • Több értéksáv kijelölése → Shift-el

Transzformációs értékek elfogadása

  • ApplyÉrtékek elfogadásaCtrl+A → innentől ez számít alapnak (ide ugrunk vissza, ha reseteljük a transzformációkat)
    • Location – pozíció elfogadása
    • Rotation – elforgatottság elfogadása
    • Scale – átméretezettség elfogadása
    • All Transforms – mindegyik elfogadása

Transzformációk resetelése gyorsgombbal

  • Clear Location – pozíció alapértékre állítása – Alt + G
  • Clear Rotation – forgatottság alapértékre állítása – Alt + R
  • Clear Scale – átméretezettség alapértékre állítása – Alt + S

Tippek

Pie Menük

Több olyan gyorsgomb is van, amire egy ehhez hasonló választós menü ugrik fel: Az ilyen fajta menüknél ha a menüt előhozó gombot (pl Z) gyorsan nyomjátok le és engeditek fel, akkor megjelenve marad a menü, és csak úgy tudtok választani, ha rákattintotok bal egérgombbal a kívánt menüpontra. Azonban, ha hosszabban nyomva tartjátok a menüt előhozó gombot, és még közben ráviszitek valamelyik opcióra az egereteket, majd felengeditek a gyorsgombot, akkor ki is választódik az adott menüpont. Ez egy gyors módja a választásnak, ha már fejből tudja az ember, hogy melyik menüpont merre van. Ha mégsem akartok menüpontot választani, akkor a jobb egérgomb megnyomásával rögtön ki tudtok lépni a pie menüből. Próbáljátok ki a két verziót!

picture

Feladatok

Készíts el, az alábbiakhoz hasonló egyszerű primitív objektumokból álló képeket. Ehhez elég annyi plusz tudás, hogy új objektumot a Shift + A gyorsgombra felnyíló menü Mesh almenüje alól tudsz a jelenetedhez adni. Mozgasd, forgasd és méretezd a primitíveket, hogy megfelelő képet kapj, és a tanult módon járd körbe a jelenetet!

hóember SpongeBob

Általában nem célszerű és nem is lehetséges mindent külön primitívekből összerakni, de sokszor jó kiindulási alapot biztosítanak nekünk a primitív objektumok. A következő részekben már megismerkedünk a szerkesztési üzemmóddal, hogy saját "építőelemeket" készíthessünk. A fentebbi kis képek elkészítésének célja inkább az alap gyorsgombok szórakoztató begyakoroltatása volt.

Back to top