Interfész - 1. rész¶
Friss tartalom
Ez a tartalom a Blender 2.8-as vagy annál frissebb verziójához készült!
A lecke hossza 31 percnyi videó + gyakorlás és feladatok ~1 óra
Ez az oktatóanyag Ferenczi Róbert Magyar Blender 2.8 Tutorial sorozat-ának első része alapján készült, azt kiegészítve a könnyebb kereshetőséget segítő linkekkel, a gyorsgombok gyűjteményével és néhány feladattal. Ha a leckével kapcsolatban bármi kérdésed vagy észrevételed lenne, írj a daniel.hegedus@schdesign.hu email címre, valamint ne felejtsd el like-olni a YouTube videót!
Használt jelölések
- gyorsgombok:
Ctrl + Alt + Q
- menüpontok / eszközök nevei angolul: Grab
- menüpontok / eszközök nevei magyarul: Mozgatás
Kezdőknek¶
Használati utasítás
Először nézzétek végig a videót, majd utána fussátok át a jegyzetet, és ellenőrizzétek, hogy mennyi tudás maradt meg. Próbáljátok meg begyakorolni a jelenet körbejárásának, és az alap transzformációknak a gyorsgombjait!
Felhasználói felület¶
Panelek¶
Panelek átrendezése, törlése, új panel létrehozása¶
- átrendezés →
bal egérgomb
bal a szélükre kattintva - törlés →
jobb egérgomb
, majd Join Area - létrehozás →
jobb egérgomb
, majd Split Area
Panelek tartalmának megváltoztatása¶
Panelelrendezés lementése, alap panel-elrendezés visszatöltése¶
- File → Defaults → Save Startup File
- File → Defaults → Load Factory Settings (Ettől még nem mentődik vissza ez alapbeállításnak, ahhoz újra a Save Startup File-ra kell nyomni)
Üzemmódok váltása (Workspace-ek)¶
- Layout → jelenet berendezéséhez
- Modeling → Modellezés üzemmód, modellek szerkesztése
- Sculpting → Szobrász üzemmód
- UV Editing → UV-zás (testek 2D-be kiterítés)
- Texture Paint → Textúra festés
- Shading → Anyagok létrehozása (csomópont alapú)
- Animation → Animáció szerkesztő üzemmód
- Rendering → Renderek megtekintése
- Compositing → 2D és 3D ötvözése
- Scripting → Python-os programozási felület
Viewport nézet módjai¶
A viewport nézetek közt a Z
gyorsgomb segítségével lehet váltani.
)
- Wireframe – drótvázas nézet
- Solid – munka nézet
- MatCap → jobban láthatóvá teszi bizonyos részeit
- Cavity → élek kiemelése
- Shadow → árnyékok
- Shadeless → árnyalás nélkül látszódjon a textúra
- LookDev – EEVEE engine alatt - PBR anyagokat mutat
- Rendered – Render nézet
- render engine váltás
- EEVEE – gyorsabb
- Cycles – fotorealisztikusabb, picit lassabb
Opcionális beállítás → kijelölt objektum körüli forgatás bekapcsolása/kikapcsolása
- Edit → Preferences → Navigation → Orbit Around Selection
Viewport irányítása¶
Ennek a fejezetnek ez az egyik legfontosabb része, ezt elengedhetetlen tudni a továbbiakban!
- Objektum kijelölése →
Bal egérgomb
- Nézet forgatása →
Középső egérgomb
/ gizmóval - Nézet oldalaztatása (pan) →
Shift + Középső egérgomb
- Zoomolás/nagyítás →
Középső egérgomb görgetése
- Nézet átállítása a kijelölt objektumra →
NUM DEL
warning (JEGYEZDMEG: ha gyanúsan nem megy a zoom, vagy elvesztél a jelenetben, akkor hasznos!) - Perspektivikus / Ortografikus üzemmód közti váltás →
NUM 5
- Oldalsó nézetek közti váltás →
Alt + Középső egérgombbal nézet forgatása
- Elölnézet →
NUM 1
- Jobboldali nézet →
NUM 3
- Felülnézet →
NUM 7
- Auto Perspective kikapcsolása: Edit → Preferences → Navigation → Auto Perspective (ezt nagyon érdemes kikapcsolni!)
- Elölnézet →
- Quad View (fixált elől-oldalt-felül és 3d nézet) →
Alt + Ctrl + Q
Transzformációk¶
- Toolbar eszközökkel
- Grab – Mozgatás - gizmókra nyomva → tengelyeken mozgatás - kis lapra nyomva → síkban mozgatás
- Rotate – Forgatás - gizmókkal → adott tengely körül - fehér → nézőpontból átdögött tengely körül
- Scale / Cage – Átméretezés / Ketreccel nyújtás
- Transzform gizmó → egyszerre a 3 transzformációhoz
- Gyorsbillentyűkkel
- minden transzformációra
- Művelet visszavonása →
Jobb egérgomb
- Művelet elfogadása →
Bal egérgomb
Shift
-et nyomva lassabban lehet mozgatni- (tengelyre korlátozás másik módja)):
G
utánközépső egérgomb
bal irány választása
- Lokális tengely mentén való transzformálás lokális tengelyekre váltás nélkül
G + Z + Z
→ kétszer nyomva a kívánt tengelyt → tárgy lokális tengelyén mozogS + Shift + Z + Z
→ lokális tengely mentén nyújtás
- Művelet visszavonása →
- Grab –
G
– MozgatásX
vagyY
vagyZ
→ csak az adott tengelyenShift + X
vagyShift + Y
vagyShift + Z
→ mozgatás az adott tengely kizárásával (síkban mozgatás)
- Rotate –
R
– Forgatás- alapeset → nézőpontból átdöfött tengely körül
X
vagyY
vagyZ
→ adott tengely körül- szabad forgatás
R + R
- Scale –
S
– ÁtméretezésX
vagyY
vagyZ
→ adott tengely körülShift + X/Y/Z
→ átméretezés az adott tengely kizárásával (síkban nyújtás)
- minden transzformációra
Koordinátarendszerek¶
- Globális - világ koordinátarendszer
- Lokális - lokális, az objektumra vonatkozó koordináta rendszer
Objektum törlése¶
- Delete – kijelölt objektum törlése –
Delete
vagyX
Haladóknak¶
Transzformációk resetelése → N-Panel N
¶
- Transzformációk menüpont
- Location, Rotation, Scale (objektum eredeti helyéhez viszonyított)
- (minden értéket váltó felületre működő parancsok)
- Mező alapértékre állítása → felettük
Backspace
-t nyomva - Több értéksáv kijelölése → Shift-el
- Mező alapértékre állítása → felettük
Transzformációs értékek elfogadása¶
- Apply – Értékek elfogadása –
Ctrl+A
→ innentől ez számít alapnak (ide ugrunk vissza, ha reseteljük a transzformációkat)- Location – pozíció elfogadása
- Rotation – elforgatottság elfogadása
- Scale – átméretezettség elfogadása
- All Transforms – mindegyik elfogadása
Transzformációk resetelése gyorsgombbal¶
- Clear Location – pozíció alapértékre állítása –
Alt + G
- Clear Rotation – forgatottság alapértékre állítása –
Alt + R
- Clear Scale – átméretezettség alapértékre állítása –
Alt + S
Tippek¶
Pie Menük
Több olyan gyorsgomb is van, amire egy ehhez hasonló választós menü ugrik fel:
Az ilyen fajta menüknél ha a menüt előhozó gombot (pl Z
) gyorsan nyomjátok le és engeditek fel, akkor megjelenve marad a menü, és csak úgy tudtok választani, ha rákattintotok bal egérgomb
bal a kívánt menüpontra. Azonban, ha hosszabban nyomva tartjátok a menüt előhozó gombot, és még közben ráviszitek valamelyik opcióra az egereteket, majd felengeditek a gyorsgombot, akkor ki is választódik az adott menüpont. Ez egy gyors módja a választásnak, ha már fejből tudja az ember, hogy melyik menüpont merre van. Ha mégsem akartok menüpontot választani, akkor a jobb egérgomb
megnyomásával rögtön ki tudtok lépni a pie menüből. Próbáljátok ki a két verziót!
Feladatok¶
Készíts el, az alábbiakhoz hasonló egyszerű primitív objektumokból álló képeket. Ehhez elég annyi plusz tudás, hogy új objektumot a Shift + A
gyorsgombra felnyíló menü Mesh almenüje alól tudsz a jelenetedhez adni. Mozgasd, forgasd és méretezd a primitíveket, hogy megfelelő képet kapj, és a tanult módon járd körbe a jelenetet!
Általában nem célszerű és nem is lehetséges mindent külön primitívekből összerakni, de sokszor jó kiindulási alapot biztosítanak nekünk a primitív objektumok. A következő részekben már megismerkedünk a szerkesztési üzemmóddal, hogy saját "építőelemeket" készíthessünk. A fentebbi kis képek elkészítésének célja inkább az alap gyorsgombok szórakoztató begyakoroltatása volt.